10 найбільш дивних наукових і психологічних ефектів

0
81

З цієї статті ви дізнаєтеся, може змінити хід еволюції напрямок, гірше або краще виступають люди, коли на них дивляться, чому деякі вагітні миші навмисно вбивають своїх ще не народжених дітей та багато іншого.

1. Ефект Оллі

Ефект Оллі – це біологічне явище, показує, що приріст популяції по відношенню до її чисельності (або цілого виду на певній території) падає, якщо чисельність популяції знижується. Іншими словами, кожна самка приносить більше потомства, якщо чисельність популяції вище. Ефект Оллі, названий на честь американського зоолога Уолтера Клайда Оллі, повністю змінив уявлення про збільшення популяції.

У часи його досліджень вважалося, що процвітати повинна популяція з меншим числом особин, т. к. кожної з них буде доступно більше ресурсів. Іншими словами, популяція повинна рости повільніше, коли число особин у ній більше і швидше, коли кількість особин менше. Однак дослідження Оллі доводять, що коли чисельність популяції знижується, те ж саме відбувається і з числом можливих пар – тому і приріст йде повільніше.

Висновок: чим більше особин у популяції, тим швидше вона росте.

2. Ефект аудиторії і теорія витіснення

Ефект аудиторії – це той вплив, що аудиторія має на людину або групу людей, що виконують певне завдання у всіх на виду. Цей ефект був відкритий у 30-х роках XX століття. Він полягає в двох протилежних явища: результати багатьох виступаючих (атлетів в особливості) зазвичай виявляються вище, коли на них дивиться велика кількість людей, в той час як в інших присутність глядачів викликає почуття незручності, тому вони закінчують свої виступи з гіршим результатом, ніж можуть в дійсності.

У 1965р. соціальний психолог Роберт Зайонц виявив зв’язок ефекту аудиторії з так званою теорією витіснення. Зайонц довів: чи буде вплив аудиторії позитивним або негативним, залежить від відносної «легкості» виконуваного завдання. Якщо, наприклад, виступаючий вірить, що переможе, ефект аудиторії спонукатиме його до виступу на найвищому рівні. Якщо він в собі не впевнений, то наявність аудиторії може призвести до ще більшого зниження його самооцінки.
( Згорнути )

3. Ефект Пігмаліона

Ефект Пігмаліона пов’язаний з ефектом аудиторії і теорією витіснення, він сполучає в собі позитивні очікування виступаючого і найвищий результат. Ефект названий на честь п’єси Бернарда Шоу «Пігмаліон» (за якою знятий фільм «Моя прекрасна леді»), іноді його ще називають «ефектом Розенталя».

Крім того, існує і ефект, протилежний ефекту Пігмаліона, його суть полягає в тому, що низькі очікування призводять до низького рівня виступи, і називається такий ефект «ефектом голема».

Ефект Пігмаліона був детально вивчений у світі легкої атлетики, бізнесу і особливо освіти. У бізнесі ефект дуже яскраво виражено в результатах менеджерів, які безпосередньо залежать від того, чого вони очікують від власних співробітників.

Як зазначив у своїх дослідженнях професор Дж. Лівінгстон: «Те, як менеджери звертаються зі своїми підлеглими багато в чому залежить від того, чого вони від них очікують». Точно так само дослідження ефекту Пігмаліона, проведене Робертом Розенталем і Леонорой Якобсон в навчальному класі, довело, що ті студенти, від яких викладач очікує більшого, швидше за все, будуть на висоті.

4. Ефект Брюс

Коли вагітні гризуни жіночої статі відчувають запах незнайомої самця, вони іноді можуть перервати власну вагітність. Цей ефект, вперше вивчений британським зоологом Хільдою Брюс, спостерігався у деяких мишей, полівок, лемінгів, мавп гелада та навіть у львів. Деякий час ефект вивчався лише на тварин у неволі, вперше ефект в дикій природі стала вивчати дослідник з Мічиганського Університету Ейла Робертс. Головне питання в обох випадках – чому мати вбиває власну дитину?

Робертс 5 років вивчала гелад в Ефіопії і зібрала дані про 110 особинах жіночої статі з 21 різних груп. Після аналізу зразків фекалій на гормони, які твердо підтверджують вагітність, Робертс відкрила, що там, де самець затвердив своє панування, захопивши групу, значна кількість самок перервали свою вагітність. У групах без домінантного самця народжуваність виявилася набагато вище.

Відповідь криється в тенденції домінантних самців вбивати маленьких гелад, вони роблять це тому, що самки знову зможуть сполучатися тільки після того, як виховають своїх малюків і у самців не вистачає терпіння. Мавпи вбивають своїх ненароджених дітей, бо знають, що вони все одно помруть, це економить витрачений час матері, сили і засоби.

5. Ефект Ляйденфроста

Якщо ви коли-небудь бризкали водою на дуже гарячу сковороду і бачили як краплі починають крутитися, як божевільні — значить, ви спостерігали ефект Ляйденфроста, названий на честь німецького доктора Йохана Готтлоба Ляйденфроста в 1796 році. Ефект Ляйденфроста – це фізичне явище, воно спостерігається, коли рідина виявляється дуже близько до поверхні набагато більш гарячою, ніж температура кипіння рідини. В таких умовах рідина створює захисний шар пари, яка відділяє її від гарячої поверхні і запобігає швидке випаровування. У випадку з крапельками на гарячій сковороді, в кінцевому підсумку вода закипає і випаровується, але набагато повільніше, ніж, якби температура сковороди була вище точки кипіння, але нижче точки Ляйденфроста.

Цей ефект дозволяє воді, при певних умовах, левітувати над гарячою поверхнею. З цієї ж причини можна занурити вологий палець в рідкий азот без наслідків. Але краще так не експериментувати, це все-таки небезпечно.

6. Ефект діорами

Ефект діорами, також відомий як «псевдо-макро» або «ілюзія діорами», описує процес, коли фотограф знімає реальні предмети у натуральну величину таким чином, що на картинці вони виходять, як мініатюрні моделі. Іноді його ще називають ефектом «тілт-шифт», але справедливості заради треба зауважити, що тилтшифтинг – це техніка, завжди дозволяє створювати ефект «псевдо-макро». Цю техніку можна використовувати цифрової фотографії для того, щоб створити враження, що фото було зроблено з допомогою спеціального об’єктива.

Створення таких картинок відбувається в кілька етапів. Можна виділити кілька ключових моментів:

— зробити знімок зверху;

— розмити краю фотографії;

— збільшити насиченість кольору.

Звичайно, про це можна розповісти набагато детальніше. В інтернеті можна знайти і покрокові інструкції.

7. Ефект огляду

З усіх коли-небудь званих і досліджуваних психологічних ефектів, ефект огляду – найрідкісніший, лише 534 людини побували в умовах, в яких він можливий. Коли астронавти з орбіти або з поверхні Місяця бачать Землю цілком, багато описують неймовірне відчуття масштабу і перспективи, що і назвали ефектом огляду. Вигаданий письменником Френком Уайтом, цей ефект надає глибоке вплив на людину, спантеличує, надихає, пробуджує емоції. Вигляд Землі з космосу змінює ставлення людини до дійсності. Астронавти повертаються додому з новим баченням того, як всі ми об’єднані, з відчуттям безглуздості будь-яких культурних кордонів та з бажанням дбати про довкілля.

8. Ефект помилки

Уявіть, що ви без пам’яті закохана в дівчину, і вона здається вам талановитою, доброю і красивою. Потім уявіть, що ви бачите, як вона йде по тротуару, спотикається і падає прямо обличчям вниз. З багатьох причин ви закохуєтеся в неї ще більше і самі собі виглядаєте набагато більш привабливим для неї, і все це — в результаті її незграбності.

Вивчене особливо широко в світі спорту, бізнесу і політики, це психологічне явище відоме як «ефект помилки». Спочатку цей ефект був відкритий і названий дослідником Еліотом Аронсоном в 1966 році. Результати такого ефекту можуть бути різними. Дослідження показують, що люди схильні любити людей недосконалих, роблять помилки. Ефект багато аналізувався і з’ясувалося, що, наприклад, незграбні жінки більше приваблюють чоловіків, ніж навпаки, але основний принцип (людина стає більш привабливим, показуючи свої недоліки) залишається.

9. Ефект сплячого

Ефект сплячого – часто досліджуваний, суперечливий психологічний ефект, який показує, як інформація впливає на думку людини. В основному, коли бачиш рекламу з позитивним слоганом, з нею (і з рекламованим продуктом) виникають позитивні асоціації. Однак, через якийсь час ці позитивні асоціація зникають і, врешті-решт, не залишається взагалі ніяких асоціацій з цією рекламою. Але при певних умовах, наприклад, якщо повідомлення супроводжувалося «реплікою дисконтування», позитивна асоціація може залишитися на більш тривалий час.

«Репліка дисконтування» зазвичай подається у формі джерела інформації, який не викликає довіри, або повідомлення йде з застереженням, або джерело інформації якийсь незвичайний. Коли ви бачите негативну політичну рекламу, проплачену опонентом, ви спочатку можете поставитися до повідомлення з підозрою, а через якийсь час почнете вірити. Дослідження стверджують, що ефект сплячого реальний, але тяжко здійсненний в дійсності, тому, щоб він був ефективним, потрібно неухильно дотримуватися строгого набору рекомендацій.

10. Ефект Тамагочі

Ох вже цей Тамагочі. Якщо ви виросли в 90-ті роки ХХ століття, ймовірно, він у вас був, чи ви були знайомі з кимось, у кого він був або хоча б знали про його існування. До 2010 року по всьому світу було продано понад 76 мільйонів маленьких електронних звірят. Для тих, хто не в курсі, Тамагочі – це маленький переносний віртуальний вихованець, винайдений у 1996 році у Японії. Власник Тамагочі займався годуванням, лікуванням, вихованням і прибиранням за своїм вихованцем.

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Please enter your comment!
Please enter your name here